WINKELBEVEILIGING, IT INFRASTRUCTUUR, NETWERKEN EN TELEFONIE

iBike is een groep van intussen 8 fietsenwinkels in het Antwerpse. Elke winkel verdeelt een groot aantal kwaliteitsmerken en krijgt dagelijks veel klanten over de vloer die op zoek zijn naar een nieuwe fiets of langskomen voor een herstelling. Het bedrijf groeide de afgelopen jaren enorm. Tijdens die groei werden in de winkels verschillende leveranciers ingeschakeld voor de toegangscontrole, alarminstallatie, telefonie, IT … in functie van een specifieke nood op een bepaald moment. De veelheid aan systemen met elk hun specifieke defecten en tekortkomingen werd voor de zaakvoerder onhoudbaar.

Door de snelle groei van iBike was zaakvoerder Marc Groven te veel bezig met het vragen van ondersteuning bij diverse partijen voor diverse storingen op de verschillende systemen in de winkels. Bovendien had hij te kampen met winkeldiefstallen en zelfs bedrijfsspionage door een te laag beveiligingsniveau van de winkel- en IT-infrastructuur. Marc Groven wou zich opnieuw met zijn corebusiness en passie bezighouden: fietsen!  Er moest een efficiënte integratie gemaakt worden van:

Oplichters moesten onderschept worden en de klantenservice moest naar een hoger niveau met logische, coherente en vlotte processen.

  • Toegangsbeheer en camerabewaking
  • Inbraakdetectie en branddetectie
  • Telefonie en Netwerkinstallaties
  • Digital signage
  • IT- en kassabeheer
  • Algemene technische zaken

Analyse van winkelbeveiliging, IT infrastructuur, netwerken en telefonie met opeationele template als resultaat

In alle winkels werd het beveiligingsproces gescreend: welke klanten komen waarbinnen en wat is hun ‘traject’ door de winkel? Ook het gedrag van het personeel werd in dat opzicht onder de loep genomen: de juiste excuses van een oplichter konden niet langer een vrijgeleide naar kassa of stockruimte zijn. De procedure om in te loggen op de servers en pc’s werd geanalyseerd en getoetst aan de privacywetgeving.

Op basis daarvan werd voor de winkels een operationele template ontwikkeld en geïmplementeerd.

 

Doordat we het securitynetwerk en de serversystemen veilig en van nul opbouwden, werken de Pc’s sneller, zijn er nauwelijks nog onderbrekingen en is de winkelervaring van de klant een pak aangenamer. Het personeel is alerter en merkt pogingen tot diefstal sneller op. En wanneer zaakvoerder Marc Groven een storing opmerkt kan hij steeds naar één centraal helpdesk nummer bellen. 

 

IOOS kijkt verder: mogelijkheden van deze template voor marketing en sales

Deze operationele template maakt het mogelijk om het verkoopproces verder te automatiseren en te optimaliseren. Een overzicht van eerdere aankopen van klanten, de centrale registratie van alle communicatie… het zijn allemaal data die medewerkers binnen retailbedrijven belangrijke info geven om de klant sneller te helpen en om de juiste accenten te leggen op de marketingacties.
Sensors:
Toepassingen:

Verken uw case samen met het team van IOOS: